DOK tilbyder et spændende tiltag i undervisningen og behandlingen

 

Hvad står OCN for? 

OCN er en metode til at identificere, dokumentere og validere uformel læring. En ung, som deltager i et OCN – forløb, får dermed et bevis på de ting, han eller hun har lært. 

Et OCN – forløb sikrer, at sociale og faglige færdigheder bliver anerkendt, synliggjort og dokumenteret. De unges ressourcer og kompetencer bliver ikke kun tydelige for dem selv, men også for omgivelserne. 

OCN bliver mere og mere kendt og anerkendt som metode/koncept i Danmark, og et OCN - bevis vil derfor kunne medvirke til i forbindelse med jobsøgning eller et uddannelsesforløb at formidle, hvilke kompetencer og færdigheder de unge er i besiddelse af og dermed hjælpe dem videre i livet. 

DOKs samarbejde med OCN – Danmark betyder, at værkstedslærerne og de unge får adgang til en database med omkring 1600 spændende undervisningsforløb.

Disse undervisningsforløb kan sammensættes og kombineres, så de målrettes de enkelte unge. 

I praksis betyder ovenstående at de unge, som deltager i et OCN – forløb, selv kan være med til at bestemme, hvad de skal lære. Enhver, der har arbejdet med børn og unge ved, at ejerskab skaber stor indre motivation.

En anden fordel ved OCN–metoden er, at de unge lærer trin for trin i deres eget tempo. Sidst, men ikke mindst, får de unge et bevis, point og anerkendelse for det, de har lært. 

Erfaringer hidtil har vist, at det at gennemføre et OCN – forløb har givet øget selvtillid og selvværd hos mange unge. 

Unge som eksempelvis ikke er klar til at gennemføre Folkeskolens Afgangsprøver, eller som allerede har gennemført disse, kan have stor gavn af at gennemføre et eller flere OCN – forløb. 

Det er derfor i ambition og forventning på Grenen og Koglen at dette tiltag kan blive endnu en brik i puslespillet til at forstå og hjælpe de unge til et liv i trivsel, uden kriminalitet, misbrug eller anden skaldelig adfærd. 

OCN på MultifunC:

På MultifunC anvendes OCN på to niveauer. På første niveau ligger nogle OCN-læringsforløb alle unge skal gennemgå. På andet niveau kan der udformes individuelt rettede læringsforløb i forbindelse med eksempelvis en fritidsinteresse.

De obligatoriske læringsforløb består pt. af områderne:

  • Personlig hygiejne
  • Køkkenhygiejne
  • Digital dannelse

Formålet med de to førstnævnte områder er at fremme de unges og medarbejdernes sundhed ved at mindske smitterisikoen gennem oplæring og træning i basal hygiejne. Samtidig tilrettelægges disse forløb også, så de er overkommelige, hvorved vi får anledning til at motivere de unge til positiv udvikling med et synligt læringsbevis på et tidligt tidspunkt i indskrivningsperioden. Vi vil gerne fremme oplevelsen af, man på MultifunC opnår en større grad af livsmestring. På den måde har hygiejnebeviserne et dobbelt formål.

Læringsforløbet i digital dannelse er et udtryk for, at de unge næsten altid har telefoner med på MultifunC. Disse bruges ofte uhensigtsmæssigt både før, under og efter indskrivningen på MultifunC. I erkendelse af, at telefonerne er en del af de unges hverdag, ønsker vi at give de unge øgede kompetencer i at navigere hensigtsmæssigt på internettet og især på de sociale medier. Dette er et mål i sig selv, men bedre digital forståelse og adfærd vil også være fremmende for de øvrige behandlingselementer og er desuden i overensstemmelse med MultifunC's husorden.

 

Yderligere information om OCN generelt kan læses på www.ocndanmark.dk eller skriv en mail til adm@ocndanmark.dk